Followers

Jom Klik

Thursday 18 July 2013

Heroku Demam Panas

Tiga hari cuti rehat menjaga heroku Danial demam panas..actually dari minggu lepas dia dah demam tapi on off la demam dia..tapi aku tak ambil cuti..sepanjang minggu lepas Danial batuk dan selsema siap keluar taik mata..dah refer DEMC tapi masa tu baru demam so doktor tak bagi antibiotik..

Aku bagitau doktor Shahril tu haritu demam doktor bagi amoxyl (Amoxicillin) antibiotik Danial naik ruam kat tangan dan kaki..Doktor kata aku kena ingat pasni Danial tak boleh makan antibiotik tersebut seumur hidup..kesian anak ibu..Aku pun bagitahu Doktor budak-budak ni kalau demam ambil antibiotik kat DEMC je baru ok..pergi klinik biasa tak jalan..doktor tu pun check la history ubat yang diaorang ambil..doktor kata sebab diaorang dah ambil antibiotik paling kuat so bila makan yang klinik biasa bagi ubat tu tak jalan..aku dengar terus terdiam..menyesal pun ada..redha je la janji diaorang cepat baik ;(
Danial main dengan abg Irfan
Sambung balik kisah Danial..Jumaat tu demam dia datang balik..so aku pun mandikan dia dalam pukul11 malam nak bagi suhunya turun..masuk ubat punggong..pastu dia dah berpeluh ok la..sabtu pagi Danial ok lagi makan minum semua ok..petang aku tengok dia menggerang masa tido..aku pegang dahi dia..rasa panas, check kaki dan tangan dah sejuk..aku tengok bibir dia dah pucat badan pun menggeletar..cepat-cepat aku kejutkan Danial bangun basahkan kepala dia..masukkan ubat dalam punggong..sejam lepas tu tengok panas lagi aku pun mandikan dia bagi suhu turun sikit..Aku bagitau En Suami nak pergi klinik tak? time tu dah pukul 5 petang hujan pula tu nak prepare waktu buka puasa lagi..so kitaorang decide pergi lepas waktu berbuka..

Lepas berbuka tu pun jadi balik..bawa terus pergi DEMC..check suhu 38.6C aku pun bercerita kat misi tu kata demam on off dah seminggu..aku kata aku nak Danial ambil darah...jumpa Doktor Syazwan pula (aku kata kat en suami hensemnye doc ni) sempat jugak tu..aku bagitau Dr Syazwan aku nak Danial kena neb sebab batuk dia macam tak ok lagi..pastu minta extra ubat punggong..

Kisah hari Ahad pula..malam tu Danial dah ok aku pun pergi la hantar barang dekat sepupu aku kat Kg Raja Uda..balik tu Danial macam dah dedo aku bagi ubat demam syrup..dalam pukul 12.30 a.m baru tido..dalam pukul 3.00 a.m aku terjaga dengar suara Danial mengerang..tangan aku terus pegang dahi tengok dah panas..badan dia pula menggigil..cuak terus ambil termometer suhu dah 39.5C..terus aku bangunkan dia basahkan kepala dan ambil kain tekap-tekap badan dia..pastu baru masuk ubat punggong..aku terus kejut En Suami kata nak bawa pergi hospital..nak menangis pun ada hanya Allah je yang tahu..aku decide suruh En Suami bawa ke PPUM sebab ade emergency pediatrik..sampai dalam pukul 4.00 a.m..15minit je dari Klang tu pun sebab pecut tak hinggat..Sepanjang perjalanan tu macam-macam doa aku baca..sampai terus register dan check suhu..doc decide nak ambil darah pukul 4.30 a.m..bersahur la kat PPUM dengan suasana sejuk pagi-pagi tu..Danial pun lapar jugak..makan roti bakar..Result darah keluar pukul 6.30a.m..alhamdulillah doctor Su kate darah normal..17 Julai datang balik untuk check up balik..

16 Julai tu aku ambil cuti lagi nak monitor sendiri Danial..aku beli air kelapa muda bagi Danial minum dan air Anugerah untuk lumur badan dia sambil baca zikir dan doa ni..korang boleh amalkan..insha allah memang berkesan


Pastu selawat syifa' ni sambil-sambil lap badan baca zikir nie:-


Ubat demam dan antibiotik memang kena bagi ikut aturan..alhamdulillah Danial dah kembali cergas main dengan abang Irfan..

17 Julai pergi check up PPUM..ambil suhu badan dan timbang berat..Doktor Salbiah tanya macam-macam la jugak dari segi makan, minum, cirit birit dan keaktifan Danial bermain..siap tanya macam mana merancang kehamilan..bab ni kalau kena soal memang lemas nak jawab..sebab aku merancang sendiri..Doktor pun terang la risiko-risikonya kalau merancang sendiri..aku senyum je la..
Alhamdulillah doktor kata tak payah ambil darah..takut Danial trauma pula asyik kena cucuk..dah la masa kecik pun jaundis kena sebulan..asyik ambil darah..kesian danial ;(

Klinik Keluarga PPUM

Syukur Danial dah sembuh..tapi still kena monitor..cuaca kat luar ni bukan elok sangat nak bawa baby jalan-jalan..kena bagi Danial minum air masak banyak-banyak..abg Irfan pun dah start batuk balik..so kena jaga kesihatan diri, en suami dan anak-anak.. Dari situ aku belajar itu lah pengorbanan seorang ibu..agaknye kecik-kecik dulu mak dan abah pun macam aku jugak berjaga malam bila anak-anak demam..kesian mak dan abah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...